Voor het eerst naar de film + review: “De Fabeltjeskrant: De Grote Dierenbos-spelen”| Mama met Sokjes van Geitenwol

Het is vakante, kleine zus ging naar de crèche en mama en tante Mares hadden geen plannen. Het ideale moment dus om met Pieter iets helemaal nieuw te gaandoen dus! Pieter was nog nooit naar de film geweest. We rijden wel regelmatig voorbij de filmzalen bij ons in de buurt en – zoals bij alle grote gebouwen waar we langs komen – vraagt hij wel eens wat daar binnen is. Toen de plannen gemaakt waren met mijn zus, moest ik aan hem vertellen waar we heen gingen.

We zouden gaan naar het hele grote gebouw met de letters bij. (Voor ons is de dichte filmzaal de Euroscoop in Genk. Daar staan grote letters buiten, die hij elke keer benoemd.) Daar gaan we kijken naar een film op een super grote tv. Eentje zo groot als de muur! En er gaan ook andere mensen naar die film komen kijken. Dus moeten we wel rustig op op stoel blijven zitten.

Wat een spannende mededeling. Opeens vond hij het toch niet meer zo leuk. En wilde hij liever thuis blijven, want daar was toch ook een tv. Toen plaste hij bewust in zijn broek. Op de vraag waarom antwoordde hij dat hij nu stout is en dus niet iets leuk mag gaan doen. We merken steeds vaker dat hij nieuwe of spannende dingen uit de weg wil gaan. We proberen hier toch in door te zetten, zonder hem echt te dwingen. (We gaan tot daar ol het te proberen, vind hij het dan niks, dan keren we terug. Maar door thuis te blijven zitten weten we niet of het leuk wordt of niet. Zo verwoorden we dat ook naar hem toe.) Na ons gesprekje wilde hij het toch proberen. Oh en na de belofte om popcorn te mogen halen. Want popcorn hoort bij naar de film gaan. (We moesten wel even oefenen op dat woord. Pieter bestelt graag zijn eigen dingen, en “kokporn” was nu niet echt handig om een 3-jarige te laten zeggen, toch?)

Uiteindelijk verliep de rest van de dag heel vlot. Hij was helemaal in z’n nopjes. Stil zitten was er dan wel niet echt bij, gelukkig zat er bijna niemand in de zaal. De popcorn smaakte hem. Mama’s nacho’s smaakten hem ook. En de eerste twee delen (zie de review hieronder) van de film leken hem ook enorm te bevallen. Het derde deel begon voor hem echt lang te worden, maar na wat rondrennen en een paar keer op een andere stoel gaan zitten hebben we toch de hele film uitgekeken.

De film van de fabeltjeskrant bestaat uit 3 kortere verhaaltjes van elke ongeveer 20 a 25 minuten. Ideaal voor de leeftijdscategorie, aangezien ze nog niet zo een enorm lange aandachtsspanne hebben. Tussen de verhaaltjes zit een klein “pauzestukje”, een leuk intermezzo door de personnages. Leuk gedaan. (Alleen miste de bioscoop hier de kans om daar ook pauze in te lassen. De pauze viel enkele minuten nadat het tweede verhaaltje begon. Het is misschien een idee om bij eem film als deze 2 pauzes in te lassen – voor of na het intermezzo – om de kleintjes wat bewegingsruimte te geven.) Ik vat de verhaaltjes kort even samen.
Verhaaltje 1: De picknick

Bor de Wolf heeft geen uitnodiging ontvangen voor de picknick van Juffrouw Ooievaar bij het Verre Meer. Hij mag daarom niet meegaan van haar. Ome Gerrit (de Duif) voelt zich heel erg schuldig. Hij bezorgt de post en kan maar niet begrijpen wat er is mis gegaan. Alle dieren verdwalen onderweg naar de picknick in het Enge Bos en Meneer de Raaf, Lowieke de Vos en Chico Lama eten tijdens de wandeling alle lekkere dingen op. Uiteindelijk redt Bor de Wolf de dag. En blijkt dat Juffrouw Ooievaar zelf de uitnodiging van Bor vergat mee te geven aan Ome Gerrit!
Verhaaltje 2: Stoffel wil vliegen

Stoffel de Schildpad is jarig. Voor zijn verjaardag wil hij het allerliefst kunnen vliegen, dat is zijn grootste wens. Nadat Ome Gerrit hem tevergeefs vliegles heeft gegeven, bouwen de gebroeders Bever een vliegmachine voor hem. De Stoffelcopter. Stoffel belandt hiermee bovenin een boom bij het Verre Meer. Juffrouw Ooievaar en Meneer de Raaf maken alleen maar ruzie en willen eigenlijk het liefst nooit meer in hun leven vliegen. Maar uiteindelijk werken ze toch samen om Stoffel weer op de grond te krijgen bij de Praathut. Stoffel wil nooit meer vliegen. Maar onder water zwemmen, dat lijkt hem wel wat nu. Volgens jaar met zijn verjaardag kan hij daarom vragen.
Verhaaltje 3: De Grote Dierenbos-spelen

Tijdens de jaarlijkse Grote Dierenbos-spelen stijden team wit – aangevoerd door Juffrouw Ooievaar – en team zwart – met aanvoerder Meneer de Raaf – tegen elkaar. De deelnemers doen verschillende wedstrijden, zoals snelsmikkelen en touwis de scheidsrechter, terwijl dj Wally Windhond de boel opfleurt met zijn nogal moderne muziek (die niet bij alle bewoners van het Grote Dierenbos goed wordt ontvangen). De aanvoerders zijn enorm fanatiek. Juffrouw Ooievaar heeft al 9 jaar op rij gewonnen en Meneer de Raaf durft zelfs valsspelen om haar te proberen verslaan. Uiteindelijk is het gelijkspel. Helaas zegt Meneer de Uil ons dat er geen tijd meer is voor beelden van de “afterparty”.

Je krijgt echt nog het gevoel van de fabeltjeskrant hoe je die kent. Meneer de Uil op zijn tak die het verhaal vertelt, de poppen die bewegen zoals poppen horen te doen (dit hebben ze echt prachtig nostalgisch gedaan) ookal zie je wel dat het opgefrist is. Kleine dingetjes die wel anders zijn, zijn bijvoorbeeld de stemacteurs. En de poppen hebben armen en benen gekregen. Voor volwassenen zitten er – buiten het herkenbare van hun jeugd (of zelfs die van hun ouders) – meer dan voldoende mopjes in om het ook voor hen leuk te houden.

In de hal van de bioscoop staan altijd een hele boel poppen, borden, items die met de films te maken hebben. Na de film keek Pieter zijn ogen uit. En hij wilde per sé in deze rode hand gaan zitten. Het is lang geleden dat ik nog spontaan zo’n mooie foto van hem kon maken! Het uitstapje heeft hem wel echt uitgeput. Met nog een klein tussenstopje bij nonke Michiel haalde hij het niet meer tot thuis. Met een dutje van meer dan 2 uur tot gevolg!

Wanneer gingen jouw kindjes voor het eerst naar de film?

Liefs,

Dorien

Wist je dat je via mijn facebookpagina elke keer kan volgen of er een nieuwe blogpost online staat? En kleine updates van lieve dochter Lena en zoonlief Pieter kan je daar ook zien! Neem snel een kijkje, klik hier om er naartoe te gaan.